Accountmanager: Gebruik Linkedin Om Thought Leader Te Worden In Jouw Vakgebied

Thought Leader

Banen van offline verkopers staan op de tocht

Online verkopers en offline verkopers leven beide in een eigen universum. Maar de ene groeit en de andere krimpt. Veel banen van offline verkopers in winkels en verkopers op de weg staan op de tocht, door het veranderende aankoopgedrag van consumenten. Dit is het beste merkbaar in de B2C (business-to-consumer) markt. Misschien herken je het. Als je ’s avonds een aankoop doet in een webshop, en het product wordt binnen 24 uur geleverd, dan verwacht je dat ook als je op je werk materialen moet inkopen. De grote veranderingen die nu zichtbaar zijn in de B2C-markt, vinden zonder twijfel ook een weg in de B2B-markt. De accountmanager van vandaag moet zich voorbereiden op de toekomst. Maar hoe?

Groothandels onder druk door transparantie

Nu even over de online verkopers zoals Amazon en BOL.COM. Zij nemen inmiddels zo’n twintig procent van de B2C markt voor hun rekening. (bron: Thuiswinkel). De gevolgen voor ons winkellandschap zijn duidelijk. De lijst van winkelformules die failliet zijn gegaan liegt er niet om. Voor veel winkelverkopers betekent dit dat zij op zoek moeten gaan naar een andere baan.

De aardverschuiving die heeft plaatsgevonden in de B2C markt, is in de B2B markt nog niet zo sterk voelbaar. Maar voor hoelang nog? Jeroen van den Berg heeft hier een interessant artikel over geschreven: Betekent B2B e-commerce het einde van de groothandel?

Hij geeft twee belangrijke redenen aan waarom de veranderingen in de B2B markt traag gaan:

  1. Menig groothandel heeft niet eens een webshop of beperkt zich tot een online catalogus. Prijzen blijven verscholen achter logins. Zo kunnen groothandelaren de prijzen per klant variëren en kunnen consumenten niet zien waarvoor het product oorspronkelijk van de hand ging.
  2. Behalve prijzen zijn ook afzetmarkten gereguleerd. Groothandels bedingen marktexclusiviteit voor merken. Prijzen kunnen flink variëren tussen regio’s. En niet iedereen mag er kopen.

Producenten die rechtstreeks leveren, vormen een bedreiging voor groothandels. Het toekomstscenario is dat omzet verschuift naar nieuwe partijen en dat groothandelsprijzen onder druk komen te staan door de transparantie. Net als retailers nu, krijgen groothandelaren het zwaar.

Als veel groothandels wegvallen, wat betekent dit voor de accountmanager?

Stel dat de kaalslag die nu plaats vindt in de winkelstraat zich ook voor gaat doen bij groothandelaren. Dan staan de banen van veel accountmanagers op de tocht. Als in de bedrijfskolom de schakel van de groothandel er tussen uitvalt, moet de accountmanager op zoek naar een andere baan. Hij of zij kan richting de producent gaan of kiezen voor een andere branche. Maar hoe onderscheidt een accountmanager zich ten opzichte van andere collega’s? Thought Leader worden in je vakgebied.

Wat is een Thought Leader?

Thought Leadership is een visie binnen de marketingstrategie die uitgaat van de inhoudelijke kennis, binnen de organisatie op een specifiek vakgebied. Organisaties proberen autoriteiten te worden op bepaalde kennisgebieden en brengen kennis naar de prospect en klant. Een accountmanager is bij uitstek de schakel om richting de klant Thought Leader te worden.

Waarom zou je hiernaar moeten streven?

Mensen die werkzaam zijn in sales, weten als geen ander dat het hebben van een Unique Selling Proposition doorslaggevend kan zijn bij binnenhalen van een opdracht. Zie jezelf als een merk. Maak jezelf onderscheidend als merk. Maak jezelf waardevol en onmisbaar als merk. Een goede accountmanager kan zichzelf ‘in het echt’ verkopen als de beste. Maar jezelf online kunnen verkopen vraagt om andere vaardigheden.

Hoe word je Thought Leader?

Via Linkedin heb je de mogelijkheid om je te profileren in je vakgebied. Als je de discipline op kunt brengen om 15 minuten per dag te besteden aan Linkedin, kun je een autoriteit worden in jouw branche. En voor de duidelijkheid, je bent een autoriteit als mensen naar je luisteren door je positie en je kwaliteiten. ( zie www.woorden.org)

Stap 1: Maak een lijst met zoektermen

Maak eerst een lijst met zoektermen waarin jij jezelf wil onderscheiden. Ik heb bijvoorbeeld drie categorieën gemaakt waarin ik mezelf wil profileren.

  1. Traditional sales; het persoonlijke verkoopgesprek.
  2. Future sales; effectieve manieren om nu en in de toekomst succesvol te zijn in het verkoopvak.
  3. Self improvement; hoe kun je het maximale uit jezelf halen op fysiek, mentaal en spiritueel vlak.

Voor iedere categorie heb ik zoektermen genoteerd die betrekking hebben op deze categorieën.

Stap 2: Zoek gericht naar artikelen in jouw vakgebied

Linkedblog 0

Ga naar je Linkedin pagina. Via de zoekfunctie boven in je beeldscherm, selecteer je eerst Posts. De zoektermen die je invoert, brengen enkel de resultaten van de gemaakte posts.

Stap 3: Zoek naar recente posts

Linkedblog 1

Per dag worden er duizenden nieuwe artikelen gepost. Als je voorop wil lopen, is het belangrijk om de meest recente posts te vinden.

Stap 4: Volg bloggers

Linkedblog 2

Als je een post vindt die je aanspreekt, volg dan de schrijver. Dit zijn personen die ook dagelijks op zoek zijn naar ontwikkelingen die relevant kunnen zijn voor jou en voor je doelgroep.

Stap 5: Like en Share

Linkedblog 3

Je waardering uitspreken voor een post kan eenvoudig door het te “liken”. Als je zelf posts schrijft, weet je hoe belangrijk het is dat je bijdragen wordt gewaardeerd door de lezers. Door een Like te geven, bouw je aan je netwerk.

Stap 6: Deel en vermenigvuldig

Wat deel je wel en hoe deel je het? Dat is een vraag die me bezig houdt. Nu kies ik ervoor om artikelen te delen met mijn hele Linkedin community, in de wetenschap dat:

  • een beperkte groep actief is op Linkedin;
  • er veel wordt gedeeld, waardoor mijn bijdragen maar even “in beeld” is bij de lezers.

Wat is het nut van het zoeken naar posts en het liken en delen?

  • Je blijft op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in de markt.
  • Je bouwt je netwerk uit met gelijkgestemden.
  • Je wordt geïnspireerd door nieuwe kansen die ontstaan.

Linkedin bijdragen mobile

Als je kijkt bij “Activiteit” in je Linkedin app, zie je een overzicht de artikelen die je hebt gedeeld. Deze artikelen zijn een bron van inspiratie voor schrijven van een post.

Kortom, je doet dit vooral om jezelf te ontwikkelen. En als je daarbij ook nog jezelf ontwikkelt als “personal brand”, dan is dat mooi meegenomen.

Deze blog vind je ook op www.verkoopheld.nl. Je kunt kosteloos een hoofdstuk downloaden van het Verkoopheld werkboek voor verkooptraining.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *