Breekt Gamification In B2B Sales Door In 2016?

Breekt Gamification in B2B Sales Door In 2016

Breekt Gamification In B2B Sales Door In 2016?

“Als je je target haalt, krijg je een set nieuwe velgen,” hoorde ik een salesmanager ooit zeggen. Voor mooiere velgen op mijn auto, ga ik niet harder werker, dacht ik. Doe mij maar gewoon geld.

Incentives, ofwel prikkels bestaan al jaren in het salesvak. Ze hebben tot doel de accountmanager te prikkelen om harder te werken. Meer omzet te halen. Vaak betekent dat ook meer uren draaien.

Mijn zoon draait overuren op zijn PS4 met het spel Black Ops. Wij hoeven nooit te zeggen:”Merijn, zou je niet eens meer tijd besteden aan gamen?” Mijn vrouw heeft ook een verslaving. Met de Ipad op schoot kan ze zich uren vermaken met een spel, waarvan ik de naam niet weet.

Welke prikkels gaan eruit van deze spellen, dat ze in zekere zin verslavend werken? En hoe kun je deze prikkels toepassen in een andere situatie. Bijvoorbeeld in B2B sales. Hier doet het woord gamification zijn intreden.

Maar hoe kun je gamification omschrijven? Kevin Werbach, gamification expert en hoogleraar aan de Universiteit van Pennsylvania, omschrijft het als “het gebruik van game-elementen en gamedesign-technieken in een non-game context.” Gabe Zichermann, auteur van diverse boeken over gamification zoals “The Gamification Revolution”, heeft een ander perspectief. Hij omschrijft het als methode om problemen op te lossen en het gedrag te veranderen. Meer recent schreef Brian Burke, Gartner-analist en auteur van “Gamify”: “Het gebruik van spelmechanica en gamedesign om mensen te motiveren om hun doelen te bereiken.”

5 soorten spelmechanica

Volgens Stefan Thorberg van The Inspiration Company, een toonaangevende provider van gamification, zijn vijf type spelmechanica die worden toegepast. Deze omvatten punten, beloningen, badges, scoreborden en niveaus. Een korte omschrijving.

  1. Punten

Punten vertegenwoordigen fictieve waarden. Het is belangrijk om te onthouden dat punten geen financiële waarde zijn. Het zijn gewoon cijfers, welke spelers verdienen en verzamelen voor hun prestaties.

  1. Beloningen

Net zoals punten, zijn beloningen ook niet-financiële waarden. Spelers verdienen beloningen na één of een reeks prestaties, zoals telefonisch klantcontact, gemaakte afspraken, verkoopgesprekken, etc. Spelers kunnen beloningen krijgen in ruil voor punten. Een beloningen kan zowel fysiek zijn (product, ticket voor een evenement of een giftcard) of virtuele producten en diensten zijn (certificaat of een waardering van een BN-er).

  1. Certificaat / Badges

Spelers kunnen ook worden beloond met certificaten in de vorm van virtuele badges, medailles en trofeeën. Deze dienen als een manier om te bewijzen dat een specifiek doel is bereikt en instant bevrediging te bieden. Spelers kunnen meerdere certificaten/badges verzamelen, zodra ze verschillende niveaus te bereiken.

  1. Scoreborden

Scoreborden zijn zichtbaar voor alle spelers die deelnemen aan de competitie. Het zijn goede manieren om de individuele prestaties evenals de teamprestatie te visualiseren.

  1. Niveaus

Wanneer een speler een doel heeft bereikt of een aantal taken heeft afgerond, kan een nieuwe wereld of niveau in het spel gestart worden. Het doel van nieuwe niveau’s is om spelers te blijven boeien, nadat ze kapitein zijn geweest van het vorige niveau. In elk niveau stijgt de moeilijkheid en worden er nieuwe uitdagingen voor de spelers voorgelegd.

Wil je voorbeelden zien hoe gamification wordt toegepast voor salesmensen? Kijk dan op Gameffective.

Chris van den Berg heeft op Frankwatching een diepgaand artikel geschreven over de rol van motivatie binnen gamification.

Wil je meer weten over gamification, zoek dan in Google naar professor Kevin Gerbach.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *